Kvinde i kontekst

På Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksberg Slot er i disse dage en udstilling, Portræt nu!, med fotografier, malerier, tegninger, skulpturer, mm., der alle skildrer måder at portrættere andre mennesker på. Dette gratis-postkort forestiller et fotografi, et selvportræt, Kvinden i kontekst af Sophie Vallentin.

Et billede siger mere end tusind ord, men tusind ord siger mere end et billede. Derfor vil jeg forsøge at “male” mit selvportræt med de ord jeg kan:

Mit udseende er vist gennemsnitligt. Efter et større vægttab ved jeg ikke helt selv, hvilken størrelse jeg skal kategorisere mig selv som, og i disse tider, hvor man vurderer sit selvværd ud fra sit udseende, er det jo alene nok til at starte en identitetskrise. Jeg er af middel højde, feminin og har en krop og et ansigt, der ofte tiltrækker voksne mænd, hvorfor den nært forestående krise vist i første omgang er afværget.

Som person er jeg viljefast, stædig, egenrådig, temperamentsfuld, beskyttende og samtidig dybt autoritetstro, tryghedssøgende, submissiv og en rigtig pleaser. Jeg ynder at gøre grin med mig selv og forsøger at tage let på tingene, selvom jeg samtidig er meget selvhøjtidelig og tager tingene så alvorligt, at jeg er på grænsen til at betragte tingene en kende sort-hvidt.

Seksuelt (i forhold til mænd) beskriver ordet ‘føjelig’ mig nok bedst. Tidligere var jeg mere i tvivl om, hvor meget en pleaser der egentlig var gemt i mig, men jeg har sidenhen erkendt, at jeg finder dyb glæde og selvforståelse i at tjene, give og yde. Faktisk er jeg måske i virkeligheden for god til at definere mig selv i relation til et andet menneske i stedet for at tage udgangspunkt i mig selv og mine egne behov. Min måde at elske på er stormfuld; lidenskabelig og intens med meget højt at flyve og dybt at falde.
Overfor kvinder er jeg mere naturligt styrende og finder nydelse i dette.

Naturligvis definerer jeg også mig selv i kraft af min faglighed og min professionelle dagligdag, men til tider føles det som om, jeg lever et dobbeltliv, hvor det arbejdsrelaterede til tider kan falde lidt i baggrunden.

Denne blog har til hensigt at beskæftige sig med det indre, det følelsesmæssige, det seksuelle og tanker relateret til køn, identitet og seksualitet.
Da jeg for nyligt er kommet ud af et forhold, hvor jeg levede som underkastet og nu sidder tilbage med massiv hjertesorg og tab, er jeg tvunget til at definere mig selv i relation til andre ting end tidligere. Jeg er en kvinde, men jeg ved ikke længere i hvilken kontekst.

 

Leave a Reply

